• Meta introducerar annonsfritt abonnemang för Facebook och Instagram

    Meta introducerar annonsfritt abonnemang för Facebook och Instagram

    PUBLICERAD 2023-10-30

    I ett försök att möta EU:s dataskyddskrav lanserar Meta ett abonnemang för en annonsfri upplevelse på Facebook och Instagram, kostar runt 100 kronor.

    I ett nyskapande drag annonserar Meta, företaget bakom Facebook och Instagram, en ny tjänst för europeiska användare. För cirka 100 kronor i månaden kommer användare kunna ta del av både Facebook och Instagram utan annonser. Denna nya abonnemangstjänst, planerad att lanseras i november, är Metas svar på Europeiska Unionens striktare regleringar gällande insamling av användardata.

    I ett nyligen publicerat blogginlägg uttrycker Meta sin förståelse för och sitt åtagande att följa de europeiska dataskyddslagarna. Samtidigt betonar de att de kommer att fortsätta erbjuda en kostnadsfri version av plattformarna, som finansieras genom annonser.

    Detta strategiska drag av Meta indikerar en möjlig förändring i hur sociala medieplattformar kan fungera i framtiden, med större valmöjligheter för användare när det gäller annonser och dataskydd. Det återstår att se hur användare kommer att reagera på denna nya abonnemangsmodell och vilka långsiktiga effekter den kommer att ha på digitala mediers landskap.

Kommentarer

  • Artikeln publicerades för mer än 30 dagar sedan och går därför inte längre att kommentera.

Mest läst